Zameldowanie na terenie gminy
Jeśli jesteś właścicielem lub masz inny tytuł prawny do mieszkania, w którym chcesz się zameldować — przynieś dokument tożsamości: dowód osobisty lub paszport oraz:
-
- JEDEN z następujących dokumentów, który to potwierdzi, na przykład:
- umowa cywilnoprawna, na przykład umowa najmu,
- odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej,
- decyzja administracyjna,
- orzeczenie sądu,
- formularz zgłoszenia pobytu stałego lub formularz zgłoszenia pobytu czasowego — pobierz i wypełnij w domu albo zrób to w swoim urzędzie gminy. Możesz też poprosić urzędnika, żeby wydrukował wypełniony formularz z systemu,
- JEDEN z następujących dokumentów, który to potwierdzi, na przykład:
Jeśli NIE jesteś właścicielem i nie masz też innego tytułu prawnego do mieszkania, w którym chcesz się zameldować — przynieś dokument tożsamości: dowód osobisty lub paszport oraz:
-
-
- dokument, który potwierdza tytuł prawny do mieszkania właściciela lub innego podmiotu,
- formularz zgłoszenia pobytu stałego lub formularz zgłoszenia pobytu czasowego — pobierz i wypełnij w domu albo zrób to w swoim urzędzie gminy. Możesz też poprosić urzędnika, żeby wydrukował wypełniony formularz z systemu,
-
Na formularzu zgłoszenia twojego pobytu musi się podpisać i potwierdzić twój pobyt właściciel lub inny podmiot, który ma tytuł prawny do mieszkania.
Urząd Gminy w Starogardzie Gdańskim
ul. Sikorskiego 7
83-200 Starogard Gdański
Parter - pokój 120
Przez internet
Jeśli chcesz złożyć formularz przez ePUAP — potrzebujesz profilu zaufanego (eGo). Pozwala on potwierdzić twoją tożsamość. Chodzi o to, by nikt nie mógł się pod ciebie podszyć. Sprawdź, jak założyć profil zaufany.
Usługa zameldowania jest bezpłatna.
Wydanie zaświadczenia o zameldowaniu:
- na pobyt stały — jest bezpłatne,
- na pobyt czasowy — kosztuje 17 zł.
Urzędnik zamelduje cię od razu po otrzymaniu twojego zgłoszenia.
Po zameldowaniu na pobyt stały urzędnik wyda ci zaświadczenie o zameldowaniu. Jeśli meldujesz się na pobyt czasowy i chcesz dostać zaświadczenie — złóż wniosek.
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz.U. z 2024 r. poz. 736 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz.U. poz. 2411)
Kiedy się zameldować
- najpóźniej w 30. dniu od przybycia do miejsca zamieszkania,
- jeśli mieszkasz na stałe pod konkretnym adresem — zamelduj się na pobyt stały,
- jeśli mieszkasz tymczasowo pod innym adresem niż adres twojego zameldowania i będziesz tam mieszkać dłużej niż 3 miesiące (ale nie chcesz zmieniać obecnego adresu zameldowania) — zamelduj się tam na pobyt czasowy.
Równocześnie możesz mieć jedno miejsce pobytu stałego i jedno miejsce pobytu czasowego.
Jeśli jesteś obywatelem Polski i twoje dziecko urodziło się w Polsce — kierownik urzędu stanu cywilnego, który sporządził akt urodzenia, z urzędu zamelduje twoje dziecko.
Jeśli nie masz numeru PESEL (bo na przykład twój wyjazd za granicę nastąpił przed 1979 rokiem) — podczas meldowania urzędnik nada ci numer PESEL.
Czy musisz to zrobić osobiście
Możesz zameldować się osobiście lub może to zrobić w twoim imieniu pełnomocnik. Dowiedz się w urzędzie, jak to zrobić.
Rodzic, opiekun prawny lub opiekun faktyczny meldują osoby, które:
- nie mają zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnione, dzieci do 13 lat),
- mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnione, dzieci w wieku od 13 do 18 lat).
Gdzie zgłosić zameldowanie
W urzędzie gminy, na terenie której będziesz teraz mieszkać.
Formularze i załączniki:
Zgłoszenie pobytu czasowego [pdf, 1.73 MB]
Zgłoszenie pobytu stałego [pdf, 1.74 MB]
Zgłoszenie wymeldowania z pobytu czasowego [pdf, 1.76 MB]
Zgłoszenie wymeldowania z pobytu stałego [pdf, 1.76 MB]