Nauczycielki ze szkoły w Kokoszkowach w Oxfordzie

Możliwość dokształcania się w Oxfordzie w ramach unijnego „Programu Operacyjnego Wiedza - Edukacja –Rozwój: Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej” była dla nas niewątpliwie wyjątkowym doświadczeniem. Sześcioro nauczycieli ze szkoły w Kokoszkowach, tj. Kinga Pałkowska, Małgorzata Szczepaniak, Hanna Walczak, Alina Włodarczyk – Schulz, Kamila Kamińska i Lucyna Świeczkowska brało udział w zajęciach na dwutygodniowym szkoleniu językowym. Podczas kursu miałyśmy okazję zapoznać się z wieloma ciekawymi i innowacyjnymi metodami nauczania, nowymi technikami pracy oraz organizacją toku lekcyjnego. Zapoznałyśmy się również z narzędziami TIK wykorzystywanymi w edukacji. Brałyśmy udział w dwóch kursach, zorganizowanych przez Lake School of English, Oxford. Pierwsze z nich to kurs General English, który obejmował 46 godzin zajęć. Szkolenie odbywało się w kilkuosobowych, międzynarodowych grupach. Miało formę praktycznych warsztatów, podczas których poznawałyśmy tajniki angielskiej gramatyki oraz zupełnie dla nas nowe słownictwo. Poznawanie ludzi z całego świata (m.in. z Chin, Czech, Węgier, Polski, Zjednoczonych Emiratów Arabskich) i spędzanie z nimi czasu wolnego dały nam możliwość swobodnego komunikowania się w języku angielskim w sytuacjach naturalnych i spontanicznych. Również wymiana doświadczeń w nauczaniu języków obcych z innymi uczestnikami kursu oraz bezpośrednie poznawanie historii i kultury Wielkiej Brytanii z pewnością przyczyniły się to do wzrostu naszych kompetencji językowych i zawodowych.
Drugi kurs, w którym uczestniczyła Kinga Pałkowska, to kurs Creative Teaching In the Primary Classroom. Podczas zajęć uczestnicy z całego świata nie tylko poznawali nowe metody pracy i sposoby nauki języka angielskiego najmłodszych uczniów, ale też wymieniali doświadczenia i dzielili się osobistymi przemyśleniami na temat wczesnej edukacji i nauczania języków obcych.
Jednym z obowiązkowych punktów obu kursów były tzw. wycieczki krajoznawcze. Okazało się, iż Oxford jest pięknym, historycznym angielskim miastem. Najbardziej znanym miejscem jest tu oczywiście słynny Uniwersytet Oxfordzki, założonego w połowie XII wieku, który jest najstarszym uniwersytetem w krajach anglojęzycznych. Studiuje tu młodzież z całego świata. Uniwersyteckie budynki otaczają miasto, w każdym zakątku czai się jakiś college, czyli dom studencki, otoczony przez piękny park z równo ostrzyżoną trawą. Już samo przebywanie w zabytkowych budynkach uczelni zatyka dech w piersiach, zaś tych, którym dane jest się tam kształcić, można śmiało nazwać wybrańcami losu, gdyż bardzo trudno jest zdobyć indeks takiej uczelni. Oxford jest również popularny ze względu na mnogość międzynarodowych szkół językowych, w których kształcą się ludzie z całego świata. Dlatego też o Oxfordzie mówi się „Stare miasto ludzi młodych”.
Nauczyciele naszej szkoły również przez dwa tygodnie mogli z dumą mówić o swojej przynależności do słynnej oxfordzkiej braci studentów. Udział w takim międzynarodowym szkoleniu stanowił dla nas niezwykle silną motywację do rozwoju zawodowego i wzbogacenia warsztatu pracy. Zdobyłyśmy cenne doświadczenia zawodowe poprzez możliwość przezwyciężenia bariery w komunikowaniu się w języku obcym, poznanie bogactwa historii i architektury, kultury, tradycji i krajobrazu. Uczestnictwo w zagranicznym szkoleniu zachęciło nas do udziału w innych tego typu szkoleniach, gdyż pozwala to na samorealizację i podejmowanie własnych inicjatyw. Szkoła aranżowała również szeroką gamę zajęć kulturalnych i spotkań towarzyskich, jak też wycieczki z przewodnikiem po Oxfordzie, weekendową wycieczkę do Londynu i na wyspę Isle of Wight. Życie towarzyskie, spotkania w pubach i rozmowy z tutorami (czyli nauczycielami prowadzącymi) oraz goszczącymi nas rodzinami pozwoliły nam poczuć „prawdziwego ducha Oxfordu”. Nie zabrakło również czasu na szaleństwa zakupowe i indywidualne zwiedzanie. Oxford zaskoczył nas ogromem historycznych miejsc i architekturą, niezwykłą kulturą kierowców, pieszych oraz pasażerów komunikacji miejskiej. Zakwaterowanie w angielskiej rodzinie umożliwiło nam nie tylko podniesienie własnych kompetencji językowo-komunikacyjnych, ale także jeszcze lepsze poznanie codziennego życia i zwyczajów tamtejszych ludzi.
Dzięki uczestnictwu w programie pogłębiłyśmy swoją wiedzę na temat możliwości, jakie daje Unia Europejska osobom chcącym rozwijać się zawodowo. Zdobytą wiedzę mamy zamiar przekazać kolegom i współpracownikom oraz wykorzystać ją do udziału w kolejnych projektach.
Lucyna Świeczkowska
Opublikowano: 06 października 2015 13:45
Kategoria: Aktualności
Wyświetleń: 1494